Affald
Vores stigende forbrug giver større mængder af affald. Affaldstemaet handler bl.a. om, hvordan vi nedbringer mængden af affald, hvordan vi bedst håndterer vores affald, hvordan vores affald kan blive til ressource, og hvordan vores affald påvirker klimaet osv.
For 40 år siden var der i Danmark uden for alle byer åbne lossepladser, hvor affaldet blev placeret usorteret, brændt eller dækket med jord. I dag sorteres en større del af affaldet til genbrug, en stor del brændes af under kontrollerede forhold og skaber varme eller strøm. Kun en mindre del af bliver deponeret på lossepladser. Årligt skal 15 mio. tons affald indsamles og behandles ordentligt i Danmark.
Der er efterhånden kommet høj grad af fokus på bæredygtighed i samfundet - det kan man se på mængden af affald i den enkelte familie og den måde affaldet efterfølgende behandles på. Men samtidig sætter vores forbrug også globale fodspor. Masser af varer bliver produceret andre steder i verden, hvor produktionen skaber affaldsproblemer.
Centrale begreber:
Kredsløb, nedbrydning, affaldssortering, genbrug, genanvendelse, fra-vugge-til-vugge, befolkningsudvikling, globale forbindelser.
Spørgsmål
- Hvorfor synes I, at det er vigtigt at arbejde for at sænke affaldsmængden og sortere
affaldet? - Hvordan vil I arbejde på at sænke affaldsmængden på jeres skole og i lokalsamfundet/kommunen?
Forslag til arbejdet med temaet Affald
Undersøgelse
Lav undersøgelser så eleverne opnår indsigt i:
- At vi producerer affald mange steder
- At affald er ressourcer, hvis det bliver behandlet rigtigt
- At det er vigtigt at sortere affaldet
- At de fleste produkter kan genbruges
- At der er stor forskel på nedbrydningstiden af forskellige produkter
Eksempler på undersøgelser
- Undersøg, hvor store mængder affald skolen producerer
- Undersøg om skolen sorterer affaldet
- Undersøg, hvad der sker med affaldet, når det forlader skolen
- Undersøg, hvordan I sorterer affaldet i hjemmet
- Undersøg kommunens affaldsplan
- Undersøg skolens indkøbspolitik i forhold til valg af genbrugsmaterialer
- Undersøg, hvilke affaldsproblemer, de har i andre lande på baggrund af de varer, som vi køber
Ud af skolen
Tag på besøg ud af skolen, besøg fx
- Et forbrændingsanlæg
- En genbrugsforretning
- En genbrugsplads
- Det lokale supermarked, for at undersøge deres affaldshåndtering af fx emballage og gamle madvarer
- En fabrik for at undersøge hvad de gør med deres affaldsprodukter
Gør en forskel
Lav evt. indsatser som:
- Et affaldssorteringssystem på skolen
- En affaldsindsamling
- Nedsæt mængden af papir på skolen
Informer og involver
Eleverne kan arbejde med formidlingsindsatser, for eksempel kan de:
- Lave en udstilling om affald og affaldshåndtering fx i det lokale indkøbscenter, på biblioteket eller på kommunen
- Lave en hjemmeside eller plakat
- Skrive artikler om affald og affaldshåndtering til den lokale avis
- Lave en pjece om affald og affaldshåndtering, som deles ud i lokalområdet
- Afholde en debataften med lokale personer eller virksomheder, der arbejder med affald og håndtering af affald